maanantai 18. marraskuuta 2013

Uuden teknologian käyttöä lukion pitkän matematiikan kurssilla

Lukion matematiikan ohjauksessa ovat olleet tekniset apuvälineet, graafiset laskimet ja tietokoneet, hyötykäytössä jo lukuisia vuosia. Geogebra- ja taulukkolaskentaohjelma, verkon oppimateriaali ja opetus.tv ovat tulleet tutuiksi. Vuoden ajan olemme saaneet rohkeasti käyttää symbolisia laskimia, joilla käy kätevästi  mm. funktion derivointi ja integrointi. Symbolisen laskimen avulla voidaan harjoitella myös yhtälön ratkaisemista ja tekijöihin jakoa. Muistiinpanojen tekeminen teknisillä välineillä on ollut haasteellista.
Syksyllä 2013 koko MAA2 Polynomifunktiot -kurssin opiskelijaryhmä sai käyttöönsä tablettilaitteet, Samsung Galaxy Note 10.1, joiden avulla matemaattisen tekstin tuottaminen tekniseen laitteeseen on helpottunut. Olemme ottaneet käyttöön S Noten, jossa muistiinpanot voi kirjoittaa myös käsialakirjoituksella. Tabletin kaksoisnäyttöominaisuus antaa mahdollisuuden tarkastella annettua tehtävää WolframAlphan kautta (kuva 1) tai tutustua sähköiseen oppikirjamateriaaliin samanaikaisesti tehtävää suorittaessa.



Kuva 1. Samsung Galaxy Note 10.1 kaksoisnäyttönäkymä tuntityöskentelytilanteessa

GeoGebralla voidaan laskea, piirtää kuvia ja kuvaajia, liittää töihin digikuvia. Ohjelmalla voidaan työskennellä tutkivasti ja ilmaiseksi. GeoGebran käyttö onnistuu mainiosti tablettitietokoneiden avulla (kuva 2).  Voidaan tutkia toisen asteen polynomifunktion käyttäytymistä eri parametrin arvoilla liukulukuja käyttäen, tarkastella funktion nollakohtia tai arvioida pinta-aloja.



Kuva 2. GeoGebralla tutkitaan toisen asteen polynomifunktion käyttäytymistä

perjantai 8. marraskuuta 2013

TVT lukion englanninkielen opetuksessa

Tietokonetta on käytetty jo vuosia, ja käytetään edelleen, kaikissa oppikirjan tekstien ja kuuntelutehtävien kuunteluissa toistamalla ne kaiuttimien kautta. Kurssien kuuntelukokeet sekä luokassa tapahtuvat ylioppilaskuuntelut, sekä kokeina että harjoituksina, kuunnellaan langattomilla kuulokkeilla.

Tabletteja on käytetty ääntämisen opiskelussa: opiskelijat kuuntelevat ja harjoittelevat tekstejä Sanoma Pron kunkin kurssin työhuoneessa ja sitten loppusilauksena lukevat sen tabletille Quick Voice Recorderia käyttäen. Kuuntelen tuotokset esim. opiskelijoiden tehdessä tehtäviä. Tablettien käyttö lisääntynyt englannin opiskelussa silloin, kun tabletit kulloisellakin ryhmällä käytössä. Lisäksi muutamalla opiskelijalla oma tabletti muulloinkin mukana.

Tietokoneen ja dokumenttikameran/dataprojektorin välityksellä katsotaan esimerkiksi englanninkielisiä uutislähetyksiä USAsta, Britanniasta jne. Samoin kuunnellaan erilaisia englanninkielisiä aksentteja esim. USAn eri osavaltioista, Australiasta, Jamaikalta ja ympäri englanninkielistä maailmaa. Oppikirjamateriaaleissa on myös paljon pelkästään internetissä olevaa materiaalia, joka katsotaan kunkin kurssin aikana dataprojektorin kautta.

Liikkeelle! -oppimisympäristö on myös käytössä ja sinne opiskelijat kirjoittavat lyhyitä englanninkielisiä viestejä, mutta myös laajempia kirjoitusharjoituksia; aikaisemmin kotikoneillaan tai tietokone-luokassa, ja nyt koulun lainaamilla tableteilla silloin, kun ne ovat opiskelijaryhmällä käytössä.


torstai 7. marraskuuta 2013

Google Apps koulutusta

Syyslukukaudella VESO-koulutuksena on järjestetty koulutusta GoogleApps:sta verkon välityksellä. Elokuussa tutustuimme sähköpostin hyödyntämiseen, kalenteritoimintoihin ja Drive-sovellukseen. Marraskuussa aiheina olivat Sivustot, Lomake ja Google+.







TVT kuvataiteen opetuksessa

Lukion kuvataiteen opettaja kuvaa TVT:n roolia omassa työssään:

Omassa työssäni voin hyödyntää tablettia monin eri tavoin. Helposti mukana kuljetettavana se on ollut mukanani palavereissa, kokouksissa, kotona yms. Sen avulla on ollut helppo käydä mm. Wilmassa tarkistamassa viestejä, poissaoloja, suorittaa arviointia ja kirjoittaa vaikka sähköpostiviestejä. Ylipäätään tabletti on tuonut joustavuutta omaan työhön.

Oppilaskäytössä tabletti on mahdollistanut nopean tiedon- ja kuvahaun kuvataiteen eri tehtäviin.

Tabletit tulevat tarjoamaan joustavamman ja nopeamman, joskín kevyemmän keinon kuvien ja videoiden ottamiseen. Tämä tuo joustoa ja antaa nykyaikaisen lähestymistavan kuvallisen materiaalin tuottamiseen ja jakamiseen vaikka verkossa.

Kuvataiteen opetuksessa tabletteja on hyödynnetty esimerkiksi veistosten tekemisessä. Työskentely on nopeutunut ja korvannut tulosteiden ja paperisten valokuvien käyttöä.

Opiskelija muotoilee punasavesta veistosta omasta koirastaan. 

Tietokone on ollut olennainen osa kuvataidetta jo toistakymmentä vuotta. Alussa luokassani oli yksi tietokone, nykyään kolme ja ensi vuonna jo viisi kappaletta. Tietokone on yksi kuvantekemisen väline ja sitä voi hyödyntää eri tavoin lähes kaikissa kuvataiteen töissä. Luokassani on lisäksi skanneri kuvien kaappaamiseen, kaksi tulostinta (A3 -kokoinen värilaser sekä A4 -kokoinen mustesuihku), sekä dataprojektori kuvien, powerpoint-esitysten ja elokuvien esittämiseen.

Videoita on kuvattu alusta asti alussa analogisella kameralla. Kymmenkunta vuotta sitten kamera vaihtui digitaaliseen DV- kameraan ja nykyään käytössä on kolme videokameraa, jotka tallentavat suoraan muistikorteille. Tämän lisäksi kuvataiteessa on viisi digitaalista järjestelmäkameraa, joilla kuvataan paitsi kuvataiteen tunneilla, niin niillä myös ikuistetaan mm. erilaisia koulumme tapahtumia eri käyttöön. Lukion vanhojen tanssit on kuvattu videolle jo 2000-luvun alusta ja niistä tehty dvd-levy on ollut oppilaiden lainattavissa omaan kopiokäytöön.

Luokan tietokoneissa on ajanmukaiset ohjelmat kuvien käsittelyyn sekä elokuvien editoimiseen. Kuvankäsittelyssä käytämme Adobe Photosopin Elements -ohjelmaa ja elokuvat editoimme Pinnacle Studion editointiohjelmalla.


perjantai 1. marraskuuta 2013

GPS-laitteen käyttöharjoitus

GE4-kurssin ohjelmaan on useamman vuoden ajan sisällytetty GPS-laitteen käyttöharjoitus. Geokätköilyn periaatteiden opastus on toiminut teoriapohjana harjoitukselle.


Palautteena opiskelijat ovat antaneet:
" Kiva harjoitus, koska en ollut ennen käyttänyt GPS-laitteita. Opastusta oli riittävästi, ja mielestäni on hyvä, että kätköilyharrastuksesta kerrottiin enemmänkin, eikä meille vain annettu laitteita ja koordinaatteja ja käsketty mennä etsimään kätköt. Harjoitukset olivat mukavia, eikä haitannut, vaikka kätköt olivatkin lähellä koulua."
"Erilaisten paikannuslaitteiden hallitseminen on hyödyllinen taito, jota ei välttämättä opi kotona. Teorian liittäminen käytäntöön onnistui mielenkiintoisella tavalla geokätköilyn muodossa. Vaikka tuntitilanne rajoitti ajallisesti harjoitusta, onnistui se silti mielekkäästi ja perusteet tulivat hyvin esille."