perjantai 13. joulukuuta 2013

Musiikinopetus & tvt

Lukion musiikinopettaja esittelee musiikinopetuksessa käyttämiään sovelluksia:

Wild Chords  (maksullinen)
- peli, jolla musiikin 1 - kurssilla kerrataan ja harjoitellaan kitaran sointuja

Olen käyttänyt tätä peliä lukion musiikin pakollisella 1 kurssilla kitaran perussointujen
kertaamisessa. Etukäteen ajattelin, että peli on liian " lapsellinen", mutta onneksi olin väärässä. Opetin siten, että kaikilla oli kitarat ja heijastin pelin dokumenttikameran ja videotykin avulla seinälle omalta iPadilta. Peli toimii iPadin mikrofoonin kautta.Oppilaat olivat innoissaan mukana ja halusivat pelata uudestaan, jotta saisivat paremmat pisteet.

Kun on useampi iPad käytössä, oppilaat voisi jakaa pieniin ryhmiin ( 3-5 oppilasta) ja näin he voisivat edetä omaan tahtiin peli kerrallaan.
Tällä pelillä mahdollisuus myös opetella tabulatuureista soittamista.
Tulen käyttämään tätä peliä jatkossakin.

Guitar Tuna (ilmainen)
- kitaran viritysmittari, helppokäyttöinen

Todella kätevä ja selkeä viritysmittari. Oppilaat ovat ladanneet sen myös omiin mobiililaitteisiinsa.

Pianomania (ilmainen)
- peli, jolla voi kerrata ja harjoitella soittamaan pianoa nuoteista

Tätä peliä olen käyttänyt nuottien kertaamiseen. Kun on useampi iPad käytössä, niin pienissä ryhmissä pelaaminen hyödyllisempää.

Orchestra (maksullinen)
- orkesteriopas (mm.partituurit,soittimet, orkesterin johtaminen)

Olen käyttänyt tätä ohjelmaa opettaessani orkesterisoittimia. Esa-Pekka Salosen johtaman
Lontoon sinfoniaorkesterin tasokas musisointi takaa mielenkiinnon. Ohjelmassa voi zoomata eri soittimia, johtajaa, katsoa partituuria jne.
Erittäin hyvä ohjelma....hintansa arvoinen!

Desibel 10th (ilmainen)
- desibelimittari

Mielenkiintoista mitata tunnilla desibelilukemat musiikkia kuunnellessa. Tämänkin voi ladata omaan mobiililaitteeseensa.

Garage Band (nyt ilmainen, lisä-äänet maksavat jonkin verran)
- huippu!
- soittamiseen, omien sävellysten tekemiseen

Olen käyttänyt yhteismusisointiin tätä ohjelmaa. Oppilaat saavat valita ja kokeilla eri soittimia ja soundeja. Esimerkiksi kitarassa mahdollisuus valita eri pedaaleita. Tulevaisuudessa tulen käyttämään ohjelmaa siten, että sähkökitara liitetään Garage Bandin omaan vahvistimeen, joita on useita vaihtoehtoja. Lisäksi tulevaisuudessa tulemme tekemään omaa musiikkia.

Teacher Kit (ilmainen)

Tähän olen koonnut musiikin ryhmät ja teen muistiinpanoja tunneilta.

Notion

Olen käyttänyt tehdessäni sovituksia mm.kuorolle ja muille kokoonpanoille. Varsinaisesti
opetustilanteessa en ole tätä käyttänyt.

Songwriter (ilmainen)

Olen käyttänyt todella paljon tehdessäni "sanat & soinnut" - laput soittajille. Lähinnä koulumme juhliin...



Muutama hyödyllinen nettiosoite, joita musiikintunneilla käytetty vähintään
esittelymielessä..

www.e-Concerthouse.com
- konsertteja, nuotteja
Olemme käynneet kurkkaamassa konserttisaleja ja konsertteja.

www.audacity.com
- ilmainen äänitysohjelma
Ohjelmalla voi äänittää suoraan ja editoida ja muokata mielin määrin.
Musiikin tunneilla olen esitellyt ohjelman. Tulevaisuudessa mahdollisesti käytämme.

www.rockway.fi
- ilmaisia ja maksullisia soittotunteja
- opettajina suomalaiset huippumuusikot
- kitara, basso, rummut, koskettimet, laulu
Tämän sivuston olen esitellyt oppilaille. Seurasimme muutamia opetushetkiä eri
instrumenteissä.

www.musescore.org
- ilmainen nuotinkirjoitusohjelma
Tämän olen esitellyt tunnilla.

www.oro.art.fi/Verkonpaino
- Otto Romanowskin loistavat sivut
Nämä sivut ovat omassa ahkerassa käytössä....pysyy ajan tasalla!

www.onlinemus.blogspot.fi
- ilmaisia musiikkiohjelmia verkossa
- mm. säveltämiseen, nuotinnukseen, soittamiseen
Olen esitellyt sivut musiikintunneilla. Olemme tehneet muutamia äänimaisemia ja harjoitelleet
oman musiikin tekemistä.

Lisäksi iPad musiikinopetuksen apuna facebook ryhmä, johon kuulun.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti